Sunday, April 20, 2014

Projekti menee monimutkaisemmaksi

Sanotaan nyt alkuun, että voihan per%%¤"#.

Kun jatkettiin Piitun kanssa paikkojen aukirapsutteluharjoituksia, paljastui lattiasta ja seinästä rima kerrallaan päistä enemmän ja vähemmän märkää, lahonnutta taikka täysin mullaksi transformoitua puuainesta. Aika ahterista.

No, tänään paljastui uusi, mielenkiintoinen ominaisuus tässä purkissa. Peräpää on "lysähtänyt" muutamia senttejä alaspäin oman painonsa alla, jota ei mädät alajuoksut seinissä ja peräpäässä enää jaksanut kannatella. Tämän hoksasin, kun putsailin pientareen puolen alareunaa, jotta sinne voisi alkaa sovittelemaan uutta puuta. Pyöräkotelon alareunan pellit ovat kärryn teräspalkkien yläreunan tasalla, kuten pitääkin. Samaa seinän alareunaliparetta kun seuraa taaksepäin, laskee tämän lipareen taso useamman sentin verran alaspäin.

Tässä kohden pyöräkotelon kiertävä peltilipare on samassa korossa kuin teräspalkin yläreuna ja seinän alareuna.
Peräpäässä tuo korko ei olekaan siinä, missä pitäisi, vaan seinät + perä ovat valahtaneet alas.

Rakenne onkin ollut alun perin sellainen, jossa on jotakin järkeä: lattian alin levy on ollut koko vaunun pinta-alalta samalla korkeudella, eivätkä seinän alajuoksut ovatkaan olleet alimman lattialevyn alapuolella, kuten aiemmin oli fiilis, peräpään korkoeroista johtuen.

No, yritin nostaa perää varovasti naputtelemalla kahta puukiilaa maan ja peräpäätä [toistaiseksi] kasassa pitävän, painekyllästetun laudan alapuolelle. Alarakenteet ovat niin heikolla hapella, että purkin peräpäätä EI kestä nostaa tuosta laudasta, kuten hetken aikaa oli suunnitelma, vaan se mitä ilmeisimmin pitää yrittää saada nostettua sisäkatosta, teräsrunkoa vasten kiilaten.

No, lattian ja seinien alareunojen yhteennaittaminen menee todella mielenkiintoiseksi. Rakenteellisista syistä johtuen pitää ensin sivuseinät tehdä alhaalta ylös saakka uusiksi, eli rimat ja foamit paikalleen, että ne kestävät pystykuormaa. Seuraavaksi menee lattianlaittosuunnitelmat uusiksi siten, että lattian ensimmäinen laitettava osa on U-kirjaimen muotoinen, että se naittaa yhteen tasoon sivuseinät ja peräseinän alaosat. Ai miksikö? No, jotta teräsrungosta voidaan ottaa tukea sisäkattoon, ei tukien läpi voida lattiaa rakentaa. Kun seinät ja lattian yhdistävä U-elementti on värkätty nippuun, voidaan siitä jatkaa keskikohdan osalta, pyöräkoteloiden väliin ja niin pois päin, kohti keulaa.

Mitäs muuta? No, ajettiin tänään sirkkelillä nippu rimaa.



Lisää puutavaraa joutunee hakemaan töiden jälkeen heti tiistaina, kun kaupat aukeaa, että saa rakennettua asioita edes vähän sinne päin eteenpäin.

No comments:

Post a Comment